panelarrow

Barn och vitaminer

Som vuxen har man hört en hel del om vitaminer genom åren. De flesta har säkert ganska bra koll på ett antal vitaminkällor och hur man kan se till att tillgodose dessa. Detta är sedan något man för vidare till sina barn, både små och stora. Men det är inte alltid lätt att veta vilka områden om några man måste vara extra noga med.

Det första och viktigaste man bör veta är att en balanserad kost kan tillgodose mer eller mindre alla behov kroppen har av vitmanier. Att vara orolig över sina barns hälsa är helt normalt och fullständigt förståeligt. Men samtidigt är detta något som många tillverkare av vitaminer i pillerform och liknande kan utnyttja till sin fördel.

Och medan det är fallet att tittat på en enskild dag eller kanske ett par dagar, är det få barn som får i sig det så kallade rekommenderade dagliga intaget av både den ena och den andra sortens vitamin. Men tittar man på ett längre perspektiv är det faktiskt väldigt ovanligt att barn får i sig för lite av någon vitamin eller näringsämne.

Det finns dock ett undantag för detta. Något som kommer av att vi bor väldigt långt upp i norra delen av världen. Och detta är intaget av D-vitamin, som vi huvudsakligen får från kontakt med solljus. I det stora hela är detta något som vi kan tillgodose med D-vitaminberikad mat. För barn under två år är det dock rekommenderat att man tar speciella D-vitamindroppar, som lätt går att hitta online.

I vissa fall, som till exempel allvarliga matallergier hos barn eller vuxna, kan man behöva vända sig till vitamintillskott av andra sorter. Men detta är något man bör diskutera med sin läkare. I överlag behöver man dock inte spendera någon tid vid vitaminhyllan i butiken.