panelarrow

Barns Hälsa

Fokus på barnen och dess hälsa

Motion för barn

Fysisk aktivitet är mycket viktigt för både vuxna och barn. Många föräldrar upplever att deras barn inte rör tillräckligt på sig, och statistiken stödjer detta. Av denna anledning är det viktigare än någonsin att se till att ens barn får tillräckligt med motion.

En stor del av motionen kommer från att barn är aktiva utomhus. Lekar och aktiviteter med föräldrar och andra barn kan göra väldigt stor skillnad för ett barns hälsa och framtid. Detta bör uppmanas så mycket det bara går. Och om det betyder att man måste begränsa tillgång till elektronik som datorer, surfplattor och mobiltelefoner, är det helt enkelt ett steg man måste ta. Det är också positivt om man kan få barn att intressera sig för träningsaktiviteter eller sporter på sin fritid.

Barn lär sig dock mycket från vad föräldrarna gör och inte bara vad de säger. Därför är det även viktigt att framgå med gott exempel och faktiskt plocka upp träningen själv. Att träna tillsammans med barnen kan många gånger vara mycket mer effektivt än att bara säga åt dem att träna. Man kan till och med skaffa matchande träningskläder av ett märke som Peak Performance så får både barn och förälder något bekvämt och funktionellt för träningspasset.

Rekommendationen är att alla barn mellan 6-18 år bör ägna sig aerob träning sammanlagt 60 minuter om dagen, och spendera tid med markant pulshöjande aktiviteter i hög intensitet minst tre gånger varje vecka. När det kommer till vanlig vardagsmotion finns det inte direkt ett övre tak på aktivitetstiden. Ju mer tid desto bättre kan man egentligen säga. När barnet inte orkar mer kommer de naturligt vilja ta det lugnt och återhämta sig.